Foredrag om pacemaker

overlæge, phd. Finn Lund Henriksen holder foredrag  om det syge hjerte  d. 21.5. kl. 19.00 ” Pacemaker og ICD”

Hjertet er vores vigtigste muskel. Det er det første organ, vi ud­vikler, og det forsyner resten af kroppen med det blod og den ilt, der giver den liv. Kom til foredrag den 21. maj i Østergades forsamlingshus.

Det er måske ikke så underligt, at al­verdens digte og popsange flyder over med hjertemetaforer, der fortæller om, hvordan hjerter knuses og går i stykker. Men hvad sker der egentlig rent medicinsk, når hjertet svigter?

En pacemaker er en  lille computer, som kan overtage den elektriske impuls i hjertet, hvis du har for langsom hjerterytme

En pacemaker bruges til at behandle rytmeforstyrrelser med langsom hjerterytme . Pacemakeren går ind og overtager funktionen fra hjertets eget elektriske system. Pacemakeren er en lille, batteridrevet elektronisk enhed, som hele tiden overvåger hjertets elektriske aktivitet. Hvis du så får for langsom hjerterytme, så overtager pacemakeren den elektriske aktivitet, og udsender elektriske impulser til hjertet, så hjertet kan trække sig sammen. Disse elektriske impulser kan ikke mærkes, ligesom vi heller ikke mærker hjertets normale elektriske impulser.

Praktiske oplysninger

Østergadesforsamlingshus " Salen"