Madværksted

IMG_0014

Sunde kostvaner starter med sunde indkøbsvaner. Ofte bærer vores indkøb præg af en travl hverdag, hvor der ikke har været tid til de store overvejelser om, hvad der skal puttes i indkøbsvognen. Indkøbene klares ofte på vej hjem fra arbejde, hvor maven er tom, blodsukkeret lavt, og fantasien ikke rækker langt. Alt for mange indkøb ender derfor med impulskøb, der ofte indeholder for mange kalorier. Risikoen for, at kosten bliver for ensidig, er stor. I Middelfart har vi igennem mange år lagt vægt på sunde kostvaner. Der har været afholdt køkkenskole i cafe Made House.

I 2017 og 2018 har vi startet børnebørnenes madværksted op.
Hjerteforeningen ønsker med Børnebørnenes madværksted at styrke båndende på tværs af generationer og skabe ny viden og praktiske færdigheder om sund og velsmagende mad. Hjerteforeningen vil gerne give bedsteforældre og børnebørnene sjove og fælles madoplevelser.  Børnenes madvaner dannes tidligt i livet, og har stor indflydelse på, hvilke madvarer der bliver indkøbt i familien. Hvis børnene viser interesse for nye grøntsager og ingredienser, så følget forældrene hurtigt med.  Ved at give børn nysgerrighed og læring om sund mad, bliver de katalysatorer for forandringer i hjemmet.  Mad skal først og fremmest være sjovt at lave, smage godt og have sanserne i centrum.  Glæde, smag, duft og fællesskab giver gode madoplevelser som skaber gode madvaner, som i sidste ende giver flere gode leveår. Vi ved, at mad og fællesskab har en afgørende betydning for vores livskvalitet. Derfor håber Hjerteforeningen, at madværkstederne kan inspirere flere bedsteforældre og børn til mere fællesskab  og mere sund og velsmagende mad